כיצד
תוכלו למנוע את התנפחות "כדור השלג" של הקושי ברכישת הקריאה?
תקציר: במקביל לאיתור מוקדם וטיפול מקצועי בקושי בקריאה חשוב לחשוף את
הילד לטקסטים. מומלץ שאתם ההורים תקריאו לילדיכם ספרים עד שיגיעו לרמת קריאה לשם
הבנה והנאה. לכך יש חשיבות עצומה להעשרת ידע עולם וידע שפתי ולעירור המוטיבאציה
לקריאה וללמידה.
בפוסט הקודם תיארתי את "כדור השלג" של הקושי ברכישת הקריאה – כיצד קושי ראשוני ברכישת הקריאה צובר השלכות ארוכות טווח רחבות היקף:
פער גדול בהישגים לימודיים, ביכולות לשוניות, בידע עולם, תחושת מסוגלות נמוכה
ותחושת חוסר אונים. אמרתי שהשתלשלות העניינים הזו אינה גזירת גורל, והבטחתי
להציג בפניכם את התפקיד שלכם במניעת השתלשלות עניינים אומללה זו אצל ילדיכם.
התפקיד הראשון החשוב שלכם הוא כמובן לדאוג לאיתור מוקדם ולטיפול
מקצועי מוקדם בקושי. בזאת כבר עשיתם צעד ראשון חיוני לצמצום "כדור
השלג". אבל במקביל ובינתיים, עד שהילד יגיע לקריאה לשם
הבנה והנאה, יש לכם תפקיד מרכזי משמעותי ואקטיבי - התפקיד שלכם
מתמקד בחוליית המפתח בתהליך – החשיפה לקריאה.
ילד אינו חייב לקרוא באופן טכני כדי להיפגש עם טקסטים כתובים – הוא
יכול להפיק מהם הרבה מאוד על ידי הקראה. הקראה היא הנגשה של
הטקסט בפני ילד שהטקסט עדיין אינו נגיש לו באופן עצמאי. זו הנגשה הן של הידע
שהטקסט מציג והן של חווית הקריאה. באופן הזה הילד יכול להעשיר את ידע
העולם שלו, את הידע הלשוני שלו והידע התחבירי שלו. ויחד עם אלה, הוא יכול
לזכות ליהנות מספרות יפה ולפתח אהבה לספרים. כך גם נבנית המוטיבאציה העתידית שלו לקריאה.
בנוסף, בהקראה מתפתחת יכולת נוספת– יכולת ההאזנה וההקשבה שלו, שתועיל לו הן
כחלופה זמנית לקריאה, הן בהקשבה בשיעורים והרצאות והן בשימוש במגוון חומרי האודיו
הפופולאריים היום (פודקאסטים, הקלטות ספרים), שיש לשער שרק יהפכו
עוד יותר פופולאריים במהלך חייו.
הדבר הראשון שאני מציעה לכם, אם כך הוא – שאתם תקריאו לילד שלכם.
זה איננו תחליף לטיפול בשורש הבעיה. אני מציעה לכם להקריא לילד שלכם במקביל
לטיפול המקצועי ב"הוראה מתקנת", כפיתרון לתקופת הביניים שבמהלכה ירכוש בקצב
שלו את הקריאה.
להקראה שלכם לפני הילד איכויות חשובות בעלות יתרונות בפני
עצמן: הקראה לילד היא בעצם קריאה משותפת בספר. אתם וילדיכם חולקים
הנאה מהספר באווירה רגשית ואינטימית. זוהי גם הזדמנות עבורכם להפגיש את ילדיכם עם
ספרות שאהבתם בילדותכם. כך הילד שלכם זוכה לחוויה חיובית עם טקסט. ובנוסף,
בקריאה המשותפת מתפתחת שיחה סביב משמעות הטקסט, שמפתחת את יכולות הבנת
הנקרא של הילד לפחות כמו הוראה פורמאלית של הבנת הנקרא. ואתם זוכים לזמן
איכותי ומשמעותי עם ילדיכם של הנאה משותפת ושיח משמעותי. הבטחתי כיף וקיימתי...
חשוב להדגיש את החשיבות הגדולה של הקריאה והשיחה המשותפת להרחבת
אוצר המלים של הילד - על פי מחקרים, הדרך הכי אפקטיבית להרחיב באופן משמעותי אוצר
מלים היא על ידי חשיפה למלים באופן טבעי בהקשר של טקסט כתוב או שיחה
שבעל פה. דרך הקראות של ספרים רבים ומפגש טבעי עם אוצר מלים רחב, הילד שלכם יוכל
לרכוש יותר אוצר מלים מאשר יוכל לרכוש בהוראה ישירה בכיתה או בשיעורי הוראה
מתקנת שזמנם מוגבל.
מלבד ספרות יפה אתם גם יכולים להקריא טקסטים מידעיים בתחומי
העניין של ילדכם, לחשוף אותו לנושאים רבים ושונים ולהרחיב את ידע העולם שלו.
כל זה לא חייב להיעשות במשך שעות מרובות. אתם יכולים לקבוע לעצמכם רוטינה של
קריאה, בין אם לפני השינה ובין אם בזמן אחר שנוח לכם.
בנוסף, אתם גם יכולים לסייע לילד שלכם להתאמן בקריאה עצמה ולקדם
אותו לקראת קריאה שוטפת ועצמאית בצורה קלה ופשוטה לשניכם. וזאת בלי מריבות
ותסכול משני הצדדים. אלמד אתכם "טריק" מקצועי פשוט – "קריאת צל"
– אתם מקריאים והילד מצביע על הטקסט הכתוב, מילה-מילה. הילד הוא המוביל את הקריאה,
ואתם לא ממשיכים לקרוא עד שהוא לא עובר עם אצבעו למילה הבאה. כך שאתם יוצרים
ביניכם סנכרון – הצבעה על מילה, הקראת המילה. חשוב להקפיד על הסנכרון
ביניכם, שהוא המפתח לאימון הנכון. צריך קצת להתאמן על זה בהתחלה כדי ללמוד לקרוא
כך ביחד. וחשוב מאוד – לא להגזים – 5-6 דקות ביום, לא יותר.
לא להפוך את ההקראה כולה ל"קריאת צל", כי אז עלולה גם היא להפוך למעייפת
ולהמאיס את הקריאה.
היתרון של האימון הזה הוא שבדרך הזאת הילד יכול לאחסן בזיכרונו
מאגר של מלים ויזואליות שהוא מקשר לצליל שלהם ולמשמעותם (מאגר אורתוגראפי).
המאגר הזה הוא חיוני למעבר לקריאה שוטפת בהמשך. אז מה שלימדתי אתכם כאן זו דרך
שבה הילד יכול להתקדם בקריאה מבלי להתאמץ ולקרוא בעצמו. ולא רק שהאימון הזה
שווה ערך לקריאה העצמאית שלו, יש לו אף יתרון עליו: בעוד
שהקריאה של הילד עשויה להיות משובשת ולכן עלולה להכניס לו למאגר המלים קישורים
שגויים, הקריאה התקינה שלכם מבטיחה שהקישורים של המלים שנכנסים למאגר יהיו נכונים.
עד כאן להפעם. בפעם הבאה אציע לכם דרכים נוספות נגישות להקראה שאינה
מבוססת דווקא על הפניות שלכם ומאפשרת לילדיכם עצמאות ...