עצות לימי קורונה

עצות לימי קורונה: כיצד תוכלו לעזור בעצמכם לילדכם המתקשים בקריאה בהיעדר עזרה מקצועית

תקציר: בימים אלו ילדים רבים שמתקשים בקריאה נותרים בבית ללא עזרה מקצועית לקושי שלהם. בפוסט זה אני רוצה לסייע לכם ההורים לעזור לילדיכם לבדכם באופן מיטבי כל עוד אין ברשותכם עזרה מקצועית. אם בתגובה לבקשתכם שהילד יתאמן בקריאת טקסט אתם נתקלים בהתנגדות חריפה של הילד, אני מציעה לראות בהתנגדות הזו אינדיקציה לכך שזה אינו האימון הנכון עבורו בשלב זה. אני מציעה לכם לעבור מתרגול ברמת טקסט שלם, לתרגול ברמת עומס נמוכה יותר – אימון ברמת מילים או משפטים. התרגול ברמה זו יכול להיות מגוון ומשחקי והרבה פחות מאיים על הילד, מצד אחד, ומקדם מאוד, מן הצד השני. תוכלו בקלות לשלב אותו ביומיום המשפחתי וכך לתרגל עם הילד זמן קצר – כרבע שעה – כל יום. לתרגול קצר כל יום חשיבות גדולה מאוד ללמידה. בפוסט תוכלו למצוא מגוון אפשרויות תרגול משחקיות ברמת מילה ומשפט, שתוכלו לאלתר בעצמכם, לאתר בין המשחקים בבית, או למצוא ברחבי הרשת בחינם. הוספתי גם מספר אפשרויות נוספות בתשלום באתרי אינטרנט למנויים ושל משחקים בחנויות או-ליין.

הורים רבים המנסים לעזור לילדים החווים קשיים בקריאה מחליטים לאמן את הילדים בקריאת טקסטים – לרוב ספרי ילדים קצרים – באופן יומיומי. נראה שזהו הדבר האינטואיטיבי הראשון שעולה במוחם לעשות. אין כמו אימון בקריאה כדי לרכוש מיומנות בקריאה, הם אומרים לעצמם. אי אפשר לומר שהרעיון שילד שמתקשה בקריאה יתאמן בקריאת טקסטים משולל כל יסוד, ולעתים קרובות זה אכן מה שנדרש. אלא שממש לא תמיד, בעיקר לא בכל שלב של רכישת הקריאה, לא מול כל קושי, ואפילו לא בכל מצב רגשי. איך נדע? הכי טוב שאשת מקצוע, מאבחנת דידקטית או מורה להוראה מתקנת, תפגוש את הילד ותוכל לתת הערכה לסוגי הקשיים והגורמים להם ולתת המלצה לדרך הפעולה. אך לא תמיד הדבר מתאפשר, במיוחד בימים אלו, "ימי הקורונה" שבהם הילדים ספונים בבתים. לימוד מרחוק במחשב בזום אינו מתאים לכל הילדים, בוודאי לא ללא היכרות מוקדמת עם המורה, ואולי גם מצבכם הכלכלי אינו מאפשר לכם כרגע להסתייע בגורם מקצועי. בהיעדרה של אפשרות כזאת, אני מציעה ללמוד מן התגובה של הילד ולהניח - לפחות לעת עתה - שתגובה חריפה מעידה על כך הזה שאימון ברמת טקסט שלם עדיין אינו מתאים עבורו, ויש לחפש אלטרנטיבה לאימון הזה. ייתכן שקריאה של כל משפט דורשת מהילד השקעת אנרגיה גדולה מדי. כתוצאה מכך הוא מתעייף, שוגה, אינו מבין את מה שהוא קורא ומתוסכל מאוד. ייתכן מאוד שלא רכש עדיין את כל הידע הנדרש לקריאה או שאינו שולט בו כלל, ולכן שוכח ומתבלבל.  אתם תראו לפניכם ילד מתוסכל, עייף ואולי כעוס שמסרב בעוצמה להתאמן בקריאה, או מבקש להפסיק מהר מאוד. כדי שיקרא אתם נדרשים ממש להכריח אותו והאימון בקריאה הופך למוקד למתח ולמריבות. במקרה כזה, ייתכן שזהו הרגע הנכון לעצור, לתהות אם אתם עושים את הדבר הנכון ולחפש אלטרנטיבה.
התחום שאני עוסקת בו – הוראה קריאה למתקשים בקריאה, או "הוראה מתקנת" – מכונה גם על ידי רבים היום "הוראה מותאמת" בקריאה. עיקרון-העל שלו הוא התאמה מדויקת ואישית של דרך הוראת הקריאה לילד הספציפי מבחינה קוגניטיבית ורגשית. והוא מבוסס על למידה והערכה של הילד. כאן אני מבקשת לתת עצה ברמה כוללנית שאיננה מבוססת על ראייה מדויקת כזאת של ילדיכם, אבל שיכולה לסייע לכם באין לכם אופציה לקבל הערכה של מורה להוראה מתקנת או מאבחנת דידקטית.
ייתכן מאוד אם כן שהסיבה לסרבנות הקריאה של ילדיכם היא שהמאמץ והריכוז שהקריאה בספר דורשים מילדיכם הם גדולים מדי עבורו בשלב זה, שהמשימה מעייפת ומתסכלת אותו מדי ואולי הוא אפילו לא מסוגל למלא אותה. ייתכן שהתרגול לא יועיל לו וייתכן מאוד שלטווח הארוך הוא אף יזיק לו: התרגול עלול לפגוע הן במוטיבציה שלו להמשיך ללמוד לקרוא והן במוטיבציה שלו לקרוא בעתיד לאחר שכבר ירכוש את הקריאה. האימון בקריאה של טקסט ארוך בשלב שהילד לא מוכן לכך עלול לפגוע בתחושת המסוגלות העצמית שלו ובאמונה שלו שאכן יוכל לצלוח את רכישת הקריאה, בדימוי העצמי שלו כלומד ובכלל. זה בוודאי לא מה שהורים מודאגים ואחראיים כמוכם ביקשו להשיג כשהשקיעו בקריאה יומיומית עם הילד, במקום ללכת בדרך הקלה ולטאטא את הבעיה מתחת לשטיח.
אז מה אני מציעה לכם במקום? חשוב מאוד שלא תזניחו את האימון של הילד בקריאה ותתמידו בהושטת העזרה לילד. קרוב לודאי שהמצב לא ייעשה טוב יותר אם תניחו לו. אז איך תתאימו את האימון לילד? אפשרות אחת שאותה הצעתי  בפוסט קודם, היא קריאת צל – קריאה משותפת של הורה וילד, כאשר הילד הוא המוביל את הקריאה בהצבעה על המילים וההורה הוא המקריא. זאת בהנחה שהילד יודע (לאו דווקא ברמת שליטה) את אותיות האלף בית.
בפוסט הזה אני רוצה להתמקד בשתי אפשרויות נוספות שנובעות מעיקרון העל של צמצום עומס הטקסט. במקום התרגול ברמת סיפור או טקסט מידעי שלם לעבור לתרגול ב (1) רמת המילה (2) רמת המשפט.
בכל אחת מן האפשרויות ניתן ליצור סוגים שונים של תרגילים, שמחזקים מנגנונים שונים בקריאה, או ששמים עליהם דגשים שונים. התרגול יכול לעשות אחד או יותר מהבאים–
·       לשים דגש על דיוק בקריאה (ברמת הפענוח),
·       על הבנת הנקרא כבר ברמת המילה (במקום קריאה טכנית שבה הקשב מופנה לפענוח על חשבון ההבנה),
·       על הקניית אוצר מילים חזותי, דהיינו רצפים של אותיות שיוצרים מילים (מה שמכונה ידע אורתוגרפי, או "אוצר מילים גלובאלי", שמאפשר קריאה שוטפת),
·       או זכירת רצפים של מוספיות שונות ומשקלים שונים של מלים (חיבור בין ידע לשוני מורפולוגי לידע אורתוגראפי שמאוד מקל על קריאה שוטפת),
·       על העשרת ידע לשוני שבעצמו משפר את הקריאה (אוצר מילים, מורפולוגיה, תחביר),
·       על העשרת ידע עולם ...
אני רוצה לתת לכם דוגמאות לתרגולים נחמדים ומשחקיים כאלו הן ברמת המילה והן ברמת המשפט – שהן רק קומץ מהגוון העצום של התרגילים האפשריים. אתם תגלו שאתם מכירים רבים כאלו ויכולים ליצור אותם בעצמכם. בנוסף אפנה אתכם לחומרים חינמיים של תרגולים כאלו שתוכלו למצוא ברשת. יש לקחת בחשבון שאת חלקם יש צורך להדפיס (או לחילופין להעתיק לתוכנת ציור). כמו כן אמליץ על חומרים שניתן לרכוש, וכן על אתרים מתאימים למנויים. את התרגול הזה תוכלו לשלב בקלות יחסית ביומיום המשפחתי. אני מאוד ממליצה על אימון קצר – של כרבע שעה – כל יום. לאימון יומי כזה יש השפעה גדולה על הלמידה.
תרגול ברמת מילה
1.    משחקי רביעיות
רביעיות לרוב מתרגלות בנוסף לקריאה גם ידע עולם בנושא מסוים ולעתים גם ידע לשוני. ישנן רביעיות שבנויות על עקרונות פונולוגיים (המבנה הצלילי של המילה) שמחזקות את יכולת הפענוח ורכישת אבני היסוד בקריאה. אחרות בנויות על קבוצות מורפולוגיות (משקלים, שורשים), שמחזקות בעיקר את שטף הקריאה ואת המעבר לקריאה לא מנוקדת. רבות אחרות בנויות על עקרונות סמנטיים (הכללות), והן מחזקות גם יכולות פענוח (בתוך הקשר משמעי) וגם שטף קריאה.
כשאתם בוחרים משחק רביעיות חשוב שתשימו לב אם המלים כתובות על הקלפים עם ניקוד או ללא ניקוד, בדפוס או בכתב. אני ממליצה על שימוש ברביעיות מנוקדות ובדפוס. בנוסף, חשוב לשים לב אם הרביעיות מלוות באיורים. הקפידו שלא כל המילים המופיעות בקלף מאיירות:
תמונה יכולה לתת רמז והקשר משמעי, אבל לעתים הרמז הוא כבר עבה מדי והילד יותר מנחש מקורא...
ניתן למצוא ברשת רביעיות רבות להדפסה ללא עלות –
רביעיות עיקרון חלוקה פונולוגיה (תומך ברכישת אבני היסוד של הניקוד)
רביעיות עיקרון חלוקה מורפולוגי (תומך בקריאה שוטפת)
רביעיות חלוקה לקבוצות סמנטיות (על פי משמעות)
אם באפשרותכם לרכוש משחקי רביעיות, אני ממליצה על קלפי הרביעיות הבאים –
רביעיות חיות חורזות (עיקרון פונולוגי)
רביעיות חיות ארצנו (ידע כללי) – הרביעות כוללות גם מידע מעניין על החיות ותפוצתן בארץ, חלקו כתוב (ויתווך על ידי ההורה) וחלקו מסומן על המפה. חשוב לדעת שלחלק מהילדים המתקשים העומס וצפיפות הכיתוב על הקלף וגודל הפונט הקטן יחסית יפריע ויקשה עליהם להתמקד ולהתמצא במרחבי הקלף.
באותה סדרה קיימים גם: ציפורי ארצנו ופרחי ארצנו
רביעיות בעלי חיים, צמחים, ספורט, מאכלים ... (ידע כללי, מיון לקטגוריות)

2.  תפזורות
בתפזורת הילד נדרש לקרוא את המילה אותה הוא נדרש לחפש ולאחר מכן לחפש אחר רצף האותיות המרכיבות אותה. באמצעותה הילד
מחזק את יכולת הסריקה שלו ואת הידע האורתוגרפי שלו (של זיהוי רצפי אותיות כמילים), שהוא בסיס הקריאה השוטפת. אני מעדיפה תפזורות שבהן קודם כל מופיעה רשימת המלים שיש לאתר עם ניקוד. כך הילד קורא ראשית את המילה עם הניקוד בתהליך של פיענוח ואז עובר  לאתר ולזהות אותה ללא ניקוד בצורת רצף אותיות.
כמה דגשים חשובים בבחירת תפזורות:
-        חשוב מאוד לבחור תפזורות שבהן המלים כתובות לפי הכיווניות הנכונה בעברית – אופקית מימין לשמאל, ואפשר גם באלכסון מימין לשמאל, או אנכית מלמעלה למטה – על מנת שלא ליצור בלבול אצל הילד המתקשה גם כך.
-        חשוב  לבחור תפזורות לא עמוסות מדי ולא צפופות מדי, שבהן שומרים על מרווחים רחבים בין האותיות ושגודל הפונט לא קטן מדי..
·       חשוב לדעת שיש ילדים שמתקשים מאוד בתפזורת בשל קושי בקשב חזותי. אם אתם רואים שהילד מאוד מתקשה בתפזורות עדיף לכם לבחור בתרגול מסוג אחר.
ברשת תוכלו למצוא מגוון תפזורות להדפסה בחינם – הנה כמה דוגמאות מומלצות:
תפזורות מילים חורזות (עיקרון פונטי):

תפזורת על פי נושא (עיקרון סמנטי, ידע עולם)

3.    הבחנה בין מילה אמיתית לבין מילת תפל (רצף אותיות וניקוד שאינו מייצג מילה אמיתית בשפה, "קשקוש" חסר משמעות)
תרגול חשוב עבור ילד שהמאמץ הכרוך במלאכת הפענוח של המלה גורמת לו לאבד את הקשר למשמעות המילה ולקריאה כתהליך להפקת משמעות. התרגול הזה מבסס אצל הילד את ההרגל להוסיף תמיד מיד אחרי שלב הפענוח של המילה את השלב של הזיהוי של המילה כמילה המוכרת לו בשפה (אישור לקסיקאלי). הקפידו שהמילים האמיתיות שבוחרים יהיו מאוצר המילים של הילד, על מנת שלא יראו לו כמילות תפל ... בנוסף לכך, מכיוון שהילד לא יודע מלכתחילה אם הוא קורא מילה אמיתית או "קשקוש", הוא לא יכול להיעזר בידע הלשוני שלו כדי לפצות על היעדר שליטה בתהליך הפיענוח ונאלץ להסתמך רק על תהליך פענוח מדויק. דרך קריאת ה"קשקושים" תוכלו לראות עד כמה ילדיכם שולט באבני היסוד של הקריאה, האותיות והניקוד.
באתר מחדדים תמצאו משחקים רבים מהסוג הזה, חלקם בחינם וחלקם בתשלום, עבור המנויים. האתר מחייב רישום. מרגע שנרשמתם תוכלו להתנסות בחלק מהמשחקים – תזהו אותם על ידי סימן לב אדום קטן שמופיע לידם. המשחקים מהטיפוס הזה נקראים "משחק מילה או קשקוש".משחקים אינטראקטיביים כאלו  מופיעים ברצף הקניית הניקוד ויש גרסא של המשחק לכל ניקוד חדש שנוסף. המשחק מופיע גם בשתי גרסאות כמשחק להדפסה ובתוך דפי עבודה.
אתר מחדדים ככלל מומלץ מאוד, וכולל הרבה תרגולים ברמת מילה ומשפט, גם נוספים כאלו שלא הזכרנו, חלקם פתוחים להתנסות בחינם ואחרים רק למינויי האתר.
אתר מנויים נוסף מומלץ מאוד שיש בו הרבה משחקים שמתרגלים קריאה ברמת מילה ומשפט הוא אתר ג'ינג'ים – זהו אתר מאוד מיוחד המתאים לילדים עם קשיים שונים. אף הוא אתר למינויים. ניתן להתנסות בו בחינם למשך שבוע ימים, אך יש להירשם אליו.
משחקי חיפוש באטלס מנוקד
אתם יכולים לשחק עם ילדיכם באטלס, עדיף מנוקד- ולתת להם משימה
של איתור מקום – יבשות, ארצות, ערים, נהרות, ימים, אוקיינוסים וכו'. זהו תרגול מצוין של זיהוי מילים וסריקה. לחילופין, אתם יכולים לשאול אותו לשמות של ערים, או נהרות וכו' בארץ מסוימת, אותם עליו למצוא באטלס. במקרה זה יידרש לקרוא קריאה מפענחת. זהו תרגול קליל שמשלב צבירה של ידע עולם. דרך התרגול הזה הילד חווה למידה באמצעות ידע הקריאה הבסיסי שכבר רכש. התרגול מתאים גם לילדים בוגרים יותר, שכן הוא פונה אליהם ברמה אינטלקטואלית גבוהה יותר.
תרגול ברמת משפט
ניתן לתרגל קריאה של סוגים שונים של משפטים – ממשפטי חיווי רגילים, למשפטי שאלה כמו בחידות ובשאלות טריוויה למשפטי הוראה שמאפיינים משימות במשחקים שונים. העבודה ברמת משפטים בודדים מסוג זה מחייבת את הילד להתייחס מיד בסיום קריאת המשפט למשמעותו של המשפט. ובמקרה של משפטי ההוראה, ההבנה תבוא לידי ביטוי בביצוע ההוראה, בעשייה.
כאשר אתם מחברים של הטקסט, חשוב שתקפידו על דרך ההצגה של הטקסט על הדף (שהרי כאן מדובר כבר בטקסט יותר עמוס) – פונט גדול יחסית (אך לא גדול מדי-­) וטקסט מרווח. על מנת לנקד את המשפטים מומלץ להשתמש בנקדן אוטומטי – אני ממליצה על הנקדן של דיקטה. כשעובדים על נקדן חשוב לעשות הגהה על הניקוד, שכן אין מנוס משגיאות של הנקדן (שהרי אינו רגיש להקשר ...).
דוגמאות לטיפוסים של תרגולי משפטים:
1.    משפטים הגיוניים ולא הגיוניים (לעתים מתוארים כ"משפטים מצחיקים"), שהילד נדרש להבחין ביניהם; תוכלו למצוא הרבה תרגולים כאלו בדפי עבודה ב"אתר מחדדים"  שמופיעים כחלק מהתרגול של הקניית הניקוד על פי סדר מדורג – "משפטים מצחיקים". רבים מדפי התרגול האלו הם חינמיים. בנוסף ,למינויים יש גם תרגולים מהסוג הזה כמשחקים להדפסה בגרסאות שונות לניקודים השונים.
2.  משפטי אמת ושקר:
ניתן לבנות משפטים שנוגעים לחייכם והעדפותיכם (דברים שקרו לכם, דברים שאתם אוהבים או שונאים...), או לחילופין בנושאי ידע כללי (טריוויה).
3.  משחק אמת או חובה:
כמו משחק משפטי אמת ושקר, אך בתוספת של משפטי הוראה, שמנסחים משימות. משחק קנוי מומלץ בסגנון זה הוא – משחק ההיכרות So do you junior  המשפטים על הקלפים מנוקדים וכתובים באופן ברור וקריא.
4.    איור של משפטשטוז (=שטות בחרוזים, נוסח דתיה בן דור) או משפט משעשע.
5.    משחק "חפש את המטמון"
תוכלו לראות דוגמא למשחק חפש את המטמון ביתי – בבלוג  Mamma